خانه / پزشکی و سلامت / آفت دهان چیست؟ + جلوگیری از ایجاد آفت در دهان

آفت دهان چیست؟ + جلوگیری از ایجاد آفت در دهان

آفت دهان

آفت دهان چیست؟ + جلوگیری از ایجاد آفت در دهان

آفت می‌تواند روی‌ لب‌ها، لثه‌ها، داخل‌ گونه‌ها، زبان‌، کام‌ و گلو ظاهر شود. از آنجایی که آفت دردناک است گاهی در صحبت کردن و غذا خوردن فرد نیز اختلال ایجاد می کند.

آفت‌ دهان‌ زخم سفید دردناکی‌ است که‌ در مخاط‌ دهان‌ به‌ وجود می‌آید. آفت معمولا کوچک‌، بسیار دردناک‌ بوده و توسط‌ یک‌ غشای‌ خاکستری‌ پوشیده‌ شده‌ است. حاشیه‌ آن توسط‌ یک‌ هاله‌ قرمز پررنگ‌ احاطه‌ شده‌ است‌.

دندان‌های‌ خود را روزانه دوبار مسواک‌ بزنید و یک بار از نخ‌ دندان‌ استفاده‌ کنید تا بهداشت و سلامت دهان و دندان هایتان به طور کامل رعایت شود.می توانید برای شستشوی مخاط دهان از آب جوشیده و نمک نیز استفاده کنید.

اگر معمولا ماده غذایی خاصی موجب بروز آفت در دهان شما می شود، از مصرف آن خودداری کنید.از تماس نزدیک با فرد مبتلا به آفت پرهیز کنید و تا حد امکان ظروف فرد مبتلا را جدا کنید.در حین مسواک زدن مراقب باشید به لثه ها و مخاط دهان آسیب وارد نشود.

علت‌ دقیق‌ ایجاد آفت مشخص نیست اما استرس و اضطراب، آسیب‌ مخاط‌ دهان‌ به دلیل مسواک زدن نادرست، خوردن غذا و نوشیدنی داغ‌، تحریک‌ ناشی‌ از غذاهای‌ ترش‌، اسیدی‌، تند و شورو همچنین عفونت های ویروسی از عوامل مستعد کننده آن به شمار می روند.