خانه / دندانپزشکی / آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟ هروی دنتال

آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟ هروی دنتال

ارتودنسی, ارتودنسی دندان, ارتودنسی چیست؟, مقالات دندانپزشکی

آیا ارتودنسی درد دارد؟ هروی دنتال

برخی افراد از سيم پيچي و براکت ارتودنسي گذاشتن در دهان میترسند و نگران درد آن هستند. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، باید بدانید لازم نیست نگران باشید. ناراحتی ناشی از گذاشتن براکت و سيم ارتودنسي در دهان قابل مدیریت و موقتی است. در اینجا متوجه میشوید دقیقا چه انتظاری از این درمان باید داشته باشید:

بلافاصله پس از کار گذاشتن براکت

هنگامی که براکت ارتودنسي در دهان قرار داده شده و به دندانها متصل میشود هيچ گونه دردي احساس نمي شود ولي پس از چند ساعت، درد خفیفی ممکن است تجربه کنید. در همان روزی که براکت گذاشته اید، ممکن است به آن عادت نداشته باشید و جویدن غذا برایتان کمی سخت باشد. شما مي توانيد از غذاهاي معمولي استفاده كنيد ولي بهتر است چند روز اول غذاهای نرمتر مانند ماست، سوپ، پنیر و ماکارونی مصرف کنید.

سه روز اول پس از گذاشتن براکت

چون فشار ملایمی به دندانهایتان وارد میشود تا از جای خود به موقعیت مناسب حرکت کنند، ممکن است کمی احساس ناراحتی را تجربه کنید. با این حال خیلی زود به فشاری که از سیم ارتودنسي و الاستیک یا کش لیگاچور وارد میشود عادت میکنید. داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامينوفن معمولي نیز میتوانند در برطرف شدن ناراحتی در این مدت به شما کمک کنند. همچنین میتوانید مقداری موم به براکتها بمالید تا از تحریک بافتهای دهان که به اجزاء براکت برخورد میکنند، جلوگیری کنید. ارتودنتیست يا دستياران تخصصي ارتودنسي به شما دستور العمل لازم را برای استفاده از موم میدهد. معمولا این ناراحتی ظرف ۵ روز در اکثر بیماران برطرف میشود.

مراجعات بعدی به ارتودنتیست

ممکن است هر مرتبه که برای تنظیم سيم ارتودنسي به مطب میروید، تا چند روز پس از بازگشت از مطب احساس ناراحتی خفیفی داشته باشید. تاثیر براکت و سيم ارتودنسي از طریق حركت دادن دندانها به موقعیت درست صورت میگیرد. بنابراین باید مرتبا تنظیم شود تا کار خود را به درستی انجام دهند. ارتودنتیست باید طبق برنامه آرچ وایر (سیم) را تنظیم کرده و کش لیگاچور را عوض کند.

توصیه هایی برای مدیریت درد ارتودنسي

بیشتر افراد میگویند درد ناشی از گذاشتن براکت ارتودنسي قابل مدیریت و خفیف است. هنگامی که براکت میگذارید یا آن را تنظیم میکنید، تنها چند روز ناراحتی و درد آن طول میکشد. توصیه میشود از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن (بروفن) برای آرام شدن درد دهان و سردرد استفاده کنید تا زمانی که به آن عادت کنید. همچنین میتوانید دهانتان را با محلول آب و نمک شستشو دهید تا ناراحتی و تورم کاهش یابد. با این حال احساس اضطراب و نگرانی در مورد ارتودنسي امری طبیعی است.

آیا ارتودنسی درد دارد؟ هروی دنتال