خانه / دندانپزشکی / ارتباط سردرد و دندان درد | رابطه سردرد و دندان درد

ارتباط سردرد و دندان درد | رابطه سردرد و دندان درد

سر درد, دندان درد, میگرن, درد دندان, علت سر درد, علت دندان درد, دلایل سر درد, دلایل دندان درد

ارتباط سردرد و دندان درد | رابطه سردرد و دندان درد

دندان درد و سر درد احتمال دارد با هم ارتباط داشته باشند. مریض هایی که  به پزشک  می روند که می‌گویند به علت دندان درد دچار سردرد شده اند و بیمارانی هم هستند که قضیه در موردشان بر خلاف این است. یعنی دندان درد آن‌ها در اصل ارتباطی به دندانشان ندارد و علت اصلی دردشان در جای دیگری است. خیلی از سردرد‌ها می‌توانند در دندان هم احساس شوند.

میگرن شایع‌ترین نوع سردردی است که می‌تواند مقلد دندان درد هم باشد. بیماران مبتلا به میگرن ممکن است سردرد و دندان درد را با هم احساس کنند. میگرن انواع مختلفی دارد (شش نوع) وصرفا علایم آن محدود به سردرد ساده نیست و تشخیص قطعی آن با دندان‌پزشک شما نیست. دندان‌پزشک می‌تواند با معاینه دندان‌های شما منشا دندانی درد شما را رد کند و احتمال میگرن را برای شما مطرح کند. در این صورت شما را به متخصص مربوط ارجاع می‌دهد تا از نظر ابتلا به میگرن بررسی شوید.

میگرن و سایر سردرد‌های با منشا غیردندانی، سردردهایی هستند که بسیاری از اوقات شروع آن با عاملی تحریک می‌شود. مثلا با محرکی مانند نور، مواد غذایی مثل کافئین، الکل، سیگار، پایین آمدن قند خون، خم شدن سر (مثل خم کردن گردن برای حرف زدن با تلفن مدت زیاد) و. غیره ممکن است سر درد شروع شود. دندان‌پزشک با گرفتن تاریخچه درد شما و معاینات بالینی می‌تواند منشا درد شما را (اینکه واقعا دندان شما علت درد شماست یا نه) تشخیص دهد.

میگرن و سردرد‌ها معمولا طبیعت تکرار شونده دارند. طوری که بیماران از وجود و ماهیت آن‌ها اغلب آگاه می‌شوند و بنابراین توضیحات آن‌ها می‌تواند دندان‌پزشک را در تشخیص درد‌های دندانی احتمالی هم یاری کند.

مشکلات فکی و گیجگاهی هم می‌تواند در برخی موارد سردرد ایجاد کند. دردهای می‌وفیشیال (دردهای ناحیه دهان و صورت که منشا عضلانی دارند) هم می‌توانند دندان درد و هم سردرد را با هم ایجاد کنند. گاهی حتی رابطه و نظم دندان‌ها نسبت به هم در حالت‌های مختلف (موسوم به اکلوژن دندانی) می‌تواند عامل محرک مشکلات فکی و گیجگاهی و مشکلاتی به دنبال آن‌ها باشد.

سینوزیت هم از جمله بیماری‌هایی است که هم می‌تواند سردرد و هم دندان درد را ایجاد کند، بدون اینکه ربطی به دندان‌ها و بیماری آن‌ها داشته باشد. سردرد‌های سینوزیتی مخصوصا در فصول سرما شایع هستند. سینوزیت می‌تواند به صورت شایع در دندان‌های فک بالا به صورت دندان درد احساس شود. در عین حال افراد مبتلا به سینوزیت مزمن می‌توانند شکایت سردرد را هم داشته باشند.

طبق طبقه بندی جامعه بین المللی سردرد (IHS) کمتر از یک درصد سردرد‌ها، سردرد‌های ثانویه هستند. سردرد‌های ثانویه با علایم دیگری هم مانند تب، فلج ناحیه‌ای، شروع ناگهانی و … همراه هستند و سردرد‌هایی هستند که نشانه مشکلات ساختاری در نواحی مغز و اعصاب می‌باشند و چون می‌توانند خطرناک باشند باید حتما در اسرع وقت برای تشخیص و درمان آن‌ها اقدام شود. دندان درد هم در برخی موارد می‌تواند همراه با سایر علایم اصلی این سردرد‌ها باشد.

بی حس کننده طبیعی دندان + تسکین دندان درد با نعناع