خانه / پزشکی و سلامت / این مشکلات شاید ناشی از کمبود ویتامین C باشد

این مشکلات شاید ناشی از کمبود ویتامین C باشد

سایت دندان پزشکی شبانه روزی هروی درباره مضرات و آسیب های کمبود ویتامین C صحبت می کند.

کمبود ویتامین ث (C) در بدن یک بیماری بسیار جدی است و میتواند گاها مرگبار باشد. در این مطلب نشانه های عجیب کمبود این ویتامین در بدن افراد را بیان می کنیم:

۱- خشکی پوست

ویتامین ث یکی از مواد ضروری در ساخت پروتئین ‌های پوست است و کمبود این ویتامین در بدن باعث از هم گسیختگی سلول‌ های پوست شده و مشکلاتی از قبیل ترک، زخم، شل شدن و چین و چروک پوست را ایجاد می ‌کند.

۲- خونریزی لثه ها

لثه های شما تا حدودی از کلاژن تشکیل شده اند و در هنگام فقر ویتامین ث، حساسیت بیشتری دارند و دچار خونریزی می شوند. تورم لثه ها نیز ناشی از کمبود ویتامین ث است. ویتامین ث آنتی اکسیدانی است که به کاهش التهاب کمک می کند و مطالعات نشان داده که مصرف دوز مناسب آن در بهبود سلامت لثه ها و کاهش التهاب آن ها موثر است.

۳- ابتلا به عفونت

تاثیر منفی بر بهبود زخم‌ ها و ابتلای سریع به انواع عفونت‌ ها به خصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا از نشانه ‌های دیگر فقر ویتامین ث است.

نوشته این ویتامین هم برای پوست, و هم برای لثه و دندان مفید است را بخوانید.

۴- خونریزی بینی

این خونریزی زمانی رخ می دهد که عروق خونی کوچک دچار پارگی می شوند. از آنجا که رگ های خونی با کلاژن تقویت می شوندف کمبود ویتامین سی می تواند منجر به پارگی آنها و بروز خونریزی بینی شود. مصرف کافی ویتامین c خود عاملی برای جلوگیری از این نوع خونریزی های گاه به گاه است.

۵- خشکی مو

داشتن موهای سالم و براق نشان دهنده دنباله روی از یک رژیم متعادل و سالم است. خشکی مو در مقابل از کمبود ویتامین c خبر می دهد. مو به کلاژن برای حفظ سلامتی نیاز دارد. کمبود ویتامین c منجر به کاهش تولید کلاژن و تضعیف و شکنندگی موها می شود.

۶- کمبود آهن

بدن شما دو نوع آهن را جذب میکند: آهن هم و غیر هم. آهن هم معمولا از طریق منابع حیوانی جذب می شود و منابع گیاهی آهن غیر هم را به بدن می رسانند که البته جذب آن ها ضعیف تر از نوع اول است. مصرف ویتامین c باعث جذب موثرتر آهن غیر هم در بدن می شود و نشان داده شده که یک شاخص برای فقر آهن، کمبود ویتامین c است.

۷- خستگی و کاهش خلق و خوی

ویتامین ث در افزایش انرژی و بهبود خلق و خوی نقش کلیدی دارد و کمبود آنها باعث تنزل انرژی و افسردگی می شود.

خوردنی های که ویتامین ث زیادی دارند:

سبزیجات معطر – گوجه فرنگی – گل کلم – بروکلی – سبزی ها و برگ های تیره رنگ – هندوانه, خربزه و طالبی – کلم بروکسل – گوآوا – فلفل دلمه ای – کیوی – توت سیاه – مرکبات – توت فرنگی و آلبالو