خانه / دندانپزشکی / خواص و فواید گیاه جاشير (جوشير) + تسکین دندان درد با این گیاه

خواص و فواید گیاه جاشير (جوشير) + تسکین دندان درد با این گیاه

گیاه جاشير (جوشير)

جاشير (جوشير) با نام علمي «Prangos ferulaceae » گياهي است پايا از خانواده چتريان و جوشير صمغي كه از گياهي به همين نام گرفته مي‌شود.

اين گياه بسيار مقوي و با ارزش بوده؛ به طوري که وجه تسميه گياه به کيفيت بالاي غذايي آن در مقايسه با شير اشاره دارد.

۳۱ ترکيب در اسانس و ۱۸ ترکيب در بذر آن، شناسايي شده است. از ميان ۱۰ ترکيب شناسايي شده آلفاپينن (۶/۳۶ درصد)، بتاپينن (۹/۳۱ درصد) و بتافلاندرن (۷/۱۱ درصد) ترکيبات اصلي محسوب مي‌شوند. بيشترين اثرات ضد ميکروبي اسانس اين گياه عليه استافيلوكوكوس آرئوس است. اثرات ضد ميکروبي اين اسانس نيز ممکن است به دليل حضور ترکيبات مونوترپني به ويژه آلفاپينن باشد.

اسانس اين گياه داراي اثرات ضد ميکروبي است و عصاره برگ اين گياه نيز در تسکين درد دندان کاربرد دارد.

جاشير بازکننده مجاري ادراري است و در رفع مشکلات ادراري موثر است. همچنين بيماري‌هاي کليوي را رفع کرده و مقوي سيستم دستگاه عصبي است و رعشه را برطرف مي‌کند.

از عصاره ريشه اين گياه در تهيه مواد آرايشي استفاده مي‌شود ولي بايد توجه داشت از بذر نارس اين گياه در توليد مواد آرايشي استفاده نشود زيرا باعث ايجاد حساسيت و خارش پوستي مي‌شود.

مصرف زياد اين گياه سمي و مضر است. بنابراين زمان و دوره مصرف آن بايد تحت نظر پزشک باشد.