کلینیک دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی 6654654
خانه / پزشکی و سلامت / خوردنی های مفید برای سلامت چشم, قلب و پیشگیری از سرطان
دکتر دندانپزشک 56464 (1) متخصص دندانپزشکی کودکان 55464654 متخصص ایمپلنت 54654 دندانپزشکی زیبایی دندان پزشک زیبایی, ایمپلنت و جراح دندانپزشکی 5456465

خوردنی های مفید برای سلامت چشم, قلب و پیشگیری از سرطان

در این بخش از سایت دندان پزشکی هروی درباره کاروتئونید ها صحبت می کنیم, اینکه در چه چیزهایی یافت می شود و چع فوایدی برای بدن و سلامتی دارند؟

کاروتنوئیدها رنگدانه های زرد، قرمز، نارنجی رنگ در گیاهان، سبزی ها و میوه جات هستند, آنتی اکسیدان‌های مفیدی که میتوانند از شما در برابر بیماری‌ها محافظت و سیستم ایمنی بدن افراد را تقویت کنند.

فلفل دلمه ای 465464

آیا می دانستید بیش از ۶۰۰ نوع از کاروتنوئیدها وجود دارد. برخی از آنها می‌توانند با وارد شدن به بدن تبدیل به ویتامین A شوند.

رایج‌ترین انواع کاروتنوئیدها عبارتند از آلفا کاروتن، بتاکاروتن، لوتئین، زیگزانتین، و لیکوپن. کاروتنوئیدها باید از طریق رژیم غذایی (تغذیه) مصرف شوند. آنها از طریق چربی‌ها جذب می‌شوند.

غذاهای و خوردنی های غنی از کاروتنوئیدها عبارتند از: کلم بروکلی، اسفناج، هندوانه، طالبی، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی ها، هویج، انبه، پرتقال و …

کاروتنوئیدها چگونه کار می‌کنند؟

کاروتنوئیدها ترکیبات محلول در چربی هستند. غذاهای غنی از کاروتنوئید هنگامی که وارد جریان خون می‌شوند، جذب مواد مغذی را در بدن بالا می‌برند. کاروتنوئیدها به ۲ گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

۱- زانتوفیل‌ها

۲- کاروتن‌ها

هر دو نوع کاروتنوئید دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. کاروتنوئید زانتوفیل که دارای رنگدانه زرد است، حاوی اکسیژن بوده و با حفظ سلامت چشم در ارتباط است. غذاهای غنی از زانتوفیل عبارتند از کلم بروکلی، اسفناج، کدو حلوایی، آووکادو، میوه‌های زرد، ذرت، زرده تخم مرغ. کاروتن‌ها نیز رنگدانه‌های نارنجی هستند و در میوه‌هایی از قبیل هویج، طالبی، سیب زمینی‌های شیرین، پاپایا، نارنگی، گوجه فرنگی و . . . یافت می‌شوند.

فوایدش برای سلامت بدن

برخی از رایج‌ترین فواید کاروتنوئیدها از این قرار است:

۱- سلامت چشم

مصرف غذاهای غنی از کاروتنوئید می‌تواند از سلول‌های چشم محافظت کند و از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری كند. یکی از علل اصلی نابینایی در افراد، دژنراسیون ماکولا یا انحطاط مرکز شبکیه است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به این عارضه باشد. با این حال مطالعات نشان داده است که مصرف حداقل شش میلی گرم از لوتئین از طریق رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را تا ۴۳% کاهش دهد. (در مطلب میوه ای مفید برای سلامت چشم نیز مطالب خوبی نوشته شده است.)

۲- سلامت قلبی عروقی

خواص آنتی اکسیدانی کاروتنوئیدها منجر به کاهش التهاب در بدن می‌شود. خواص ضد التهابی کاروتنوئیدها در واقع با بهبود سلامت قلب و عروق همراه است. کاهش التهاب مانع مسدود شدن دیواره شریانی می‌شود.

۳- کاهش خطر ابتلا به سرطان

آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. مصرف کاروتنوئیدها با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ها از جمله سرطان ریه ارتباط دارد و اثرات مخرب ناشی از استعمال سیگار را نیز خنثی می‌کند. خطر ابتلا به سرطان پوست نیز با مصرف این رنگدانه‌ها کاهش می‌یابد. در واقع تبدیل کاروتنوئیدها به ویتامین A منجر به جلوگیری از آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید می‌شود.

پس فراموش نکنید که در کاروتئونیدها در چه چیزهایی یافت می شوند: پرتقال, انبه, اسفناج, هویج, گوجه فرنگی, فلفل دلمه ای, هندوانه, طالبی و کلم بروکلی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *