خانه / دندانپزشکی / راه حل چینی ها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

راه حل چینی ها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

محقق های چینی در تلاش برای تولید یک واکسن هستند که جلوی پوسیدگی دندان را خواهد گرفت، موفقیت success در این زمینه به کسانی کمک میکند که امکان دسترسی به خدمات دندان پزشکی را ندارند.
انتظار می رود تکمیل این روش کمکی شایان به حفظ سلامت دندان و دهان کند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی شصت تا نود درصد از دختران دبستانی در سراسر جهان دچار مشکل پوسیدگی دندان هستند.
به نقل از فیوچریسم، پژوهشگران موسسه ووهان وابسته به آکادمی علوم چین در تلاش برای تکمیل واکسن یادشده هستند و نتایج تحقیقات خود را در نشریه نیچر منتشر کرده اند.

آنان ترکیبی از چند پروتئین را مورد آزمایش قرار داده اند که می تواند جلوی گسترش پوسیدگی دندان را بگیرد. این پوسیدگی ها که منجر به ایجاد حفره هایی در دندان های هر فرد می شود، توسط باکتری به نام Streptococcus mutans (S. mutans) ایجاد می شود.

محققان معتقدند با تزریق و مخلوط کردن پروتئین های KF و PAc (rPAc) با باکتری S. mutans می توان اثر تخریبی آنها را کاهش داد و جلوی تخریب دندان ها به علت پوسیدگی را گرفت. استفاده از این روش اثرات جانبی بدی دارد و ممکن است منجر به التهاب لثه و دندان شود.

از همین رو، پژوهشگران پروتئین جدیدی به نام KFD۲-rPAc ابداع کرده اند که نسل دوم پروتئین rPAc محسوب می شود و آزمایش آن بر روی دندان های موش ها نتایج مثبتی در برداشته است.

اثربخشی پیشگیرانه این واکسن بر روی موش هایی که پوسیدگی دندان نداشته اند ۶۴.۲ درصد بوده و بر روی موش هایی که مشکل پوسیدگی دندان داشته اند ۵۳.۹ درصد اثر درمانی بر جای گذاشته است.