خانه / دندانپزشکی / راه و روش های کنترل ترس از دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی, اخبار دندانپزشکی

راه و روش های کنترل ترس از دندانپزشکی

سوزن‌های دندان‌پزشکی بسیار ظریف‌تر ونازک‌تر از سوزن‌های تزریقات عادی هستند. همین مقایسه ساده می‌تواند ترس شما را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. در ضمن یادتان باشد حاصل همین تحمل چند ثانیه‌ای تزریق می‌تواند درمانی بدون درد و استرس باشد.

برای کنترل ترس از دندان‌پزشکی راه های مختلفی وجود دارد. در مورد کودکان همانطور که اشاره شد والدین نقش بسیار موثری بر عهده دارند.

والدین برای کاهش ترس کودک باید حتما با دندان‌پزشک مشورت کرده و طبق توصیه‌های او اطلاعات خاصی را به کودک انتقال دهند. والدین اصلا نباید درباره مراحل درمان با کودک صحبت کنند بلکه تمرکز صحبت‌ها باید بر زیبا شدن و سالم شدن دندان‌ها و از بین رفتن درد و ناراحتی کودک بعد از درمان باشد.

در مورد بزرگسالان روش‌های متنوعی برای کاهش ترس وجود دارد. در این بین دندان‌پزشک نقش بسیار مهمی در کاهش اضطراب بیمار بر عهده دارد. دندان‌پزشک با توضیح مراحل درمان برای بیماران وحشت‌زده می‌تواند ترس آن‌ها از لوازم و مراحل درمانی را کاهش دهد.

بیمارانی که از دندان‌پزشکی وحشت دارند می‌توانند پیش از شروع درمان از دندان‌پزشک بخواهند مراحل درمان و لوازم مورد استفاده را برایشان توضیح دهد.

ترس از تزریق بی‌حسی یکی از شایع‌ترین ترس‌های بیماران است. در این مورد باید گفت تزریق دندان‌پزشکی برخلاف ظاهر ترسناک سرنگ‌های فلزی آن اصلا به اندازه تزریق‌های سایر نقاط بدن دردناک نیست.

در ضمن برخی از دندان‌پزشکان برای کاهش درد در لحظه تزریق از ژل‌های بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند که در کاهش درد تزریق کمابیش موثراست.در برخی از بیماران که ترسشان در حد متوسط تا شدید است مصرف داروهای آرامبخش چند ساعت پیش از درمان می‌تواند موثر باشد.

بیمار با مشورت با دندان‌پزشک می‌تواند چند ساعت قبل از درمان یک داروی آرامبخش ملایم استفاده کند. در این شرایط داروهایی نظیر دیازپام ۲ یا ۵، کلردیازپوکساید ۵ یا اکسازپام می‌توانند داروهای مناسبی باشند.

اما در برخی شرایط شدت وحشت بیمار در حدی است که با روشهای فوق قابل کنترل نیست. در این حالت بهتر است ارجاع بیمار به یک روانپزشک مد نظر قرار گیرد. گزینه دیگر درمان بیمار در شرایط بیهوشی است.

در این حالت دندان‌پزشک برای بیمار بیهوش درمانهای ضروری را انجام می‌دهد. در حال حاضر در برخی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های جراحی‌های کوچک این امکان در اختیار بیماران قرار دارد.

با تشکر از دکتر آصف زاده