خانه / پزشکی و سلامت / علائم بیماری ام اس را بهتر بشناسید

علائم بیماری ام اس را بهتر بشناسید

علائم بیماری ام اس

علائم بیماری ام اس را بهتر بشناسید

تقریباً ۸۰درصد مبتلایان در مرحله اولیه ‌ام اس، دچار ضعف عضله غیرقابل توضیح می‌شوند که از پاها آغاز می‌شود. فرد هم شاید احساس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی همراه با خستگی مفرط کند. این خستگی اغلب ناگهانی خودش را نشان می‌دهد و قبل از بهبود پیدا کردن ماه‌ها با فرد می‌ماند.

مشکل حافظه:
ازآن جایی که ‌ام اس روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد، بروزمشکلات شناختی غیرمعمول نیست. احتمال رخ دادن اشتباهات در گفتار، حافظه، سختی در نظم بخشیدن به کارها یا کوتاه‌ تر شدن دامنه توجه هم وجود دارد. بااین‌حال تنها ۵تا۱۰ درصد از افرادی که بیماری ام اس آن ها تشخیص داده شده است دارای مشکلات شناختی هستند که به ‌طور چشمگیری می‌تواند روی زندگی روزمره آن‌ها تاثیر بگذارد.

دوبینی ومشکلات بینایی:
ضعیف‌ تر شدن دید می‌تواند صرفاً به دلیل خیره شدن طولانی‌مدت به صفحه رایانه یا بالا رفتن سن باشد. اما در برخی موارد نشانه ام اس است چون این بیماری می‌تواند باعث ملتهب شدن اعصاب بینایی شود. در صورت تار شدن دید یا حمله‌های دوبینی شدید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

درد و اسپاسم عضلات:
مبتلایان به بیماری ام اس اغلب دچار درد بی‌امان پا، خشک شدن عضلات و اسپاسم می شوند. به گفته انجمن ملی
‌ام اس در آمریکا، ۵۵درصد مبتلایان درمرحله‌ای از زندگی دچار درد زیادی می‌شوند. علایم بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

مشکل مثانه:
مشکل نگه‌ داشتن ادرارتنها نشانه پیری یا عارضه بعداززایمان در خانم ها نیست. خوب است بدانید گاهی علایم ام اس شامل تکرر ادرار، تمایل شدید دفع ادرار یا بی‌اختیاری و اختلال عملکرد جنسی است.