خانه / پزشکی و سلامت / علل و دلایل سکسکه

علت سکسکه, دلیل سکسکه

علل و دلایل سکسکه

در بیشتر موارد، علائم سکسکه بعد از مدت کوتاهی خود به خود از بین می روند و کمتر پیش می آید که نیاز به مراجعه به پزشک باشد.

به هر حال مواردی که سکسکه بیش از ۳ تا ۴ ساعت ادامه پیدا کند، مراجعه به پزشک می تواند مفید باشد.

از طرفی همراهی سکسکه با علامت هایی نظیر درد شکم، تب، تنگی نفس، تهوع و استفراغ، سرفه و برگشت خون به دهان و یا احساس گرفتگی و خفگی در گلو نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

علل و دلایل سکسکه

در بیشتر موارد هیچ دلیل خاصی برای سکسکه پیدا نمی شود. اما به هر حال از شایع ترین عوامل شروع سکسکه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تند غذا خوردن و بلع هوا به همراه غذا

– خوردن مقدار زیاد از غذاهای پر ادویه و یا نوشیدنی های شیرین و الکلی می تواند معده را گشاد و دیافراگم را تحریک کند.

– ابتلا به هر بیماری یا اختلالی که اعصاب دیافراگم را تحریک کند، مثل کبد چرب، پنومونی و یا سایر بیماری های ریوی.

– جراحی های شکم نیز می تواند با تحریک اعصاب دیافراگم باعث ایجاد سکسکه شود.
بینی خود را بگیرید و یک لیوان آب خنک را به یکباره سر بکشید. هیچ کس نمی داند که این روش چطور تاثیر گذارند. شاید لازم باشد که این کار را چند بار انجام دهید، اما یکی از بهترین روش ها در درمان سکسکه است

– سکته ها و یا تومورهای مغزی که ساقه مغز را درگیر کند.

– تغییرات ناگهانی دمای هوا، آلودگی هوا، ترس و هیجان را نیز می توان از شروع کننده های سکسکه در نظر گرفت.

البته سکسکه در برخی موارد از عوارض برخی داروهاست. مانند:

– داروهای کاهش دهنده ریفلاکس اسید معده

– مصرف بنزودیازپین ها مثل دیازپام، آلپرازولام و لورازپام