خانه / دندانپزشکی / مصرف مسکن بعد از عصب کشی دندان

مصرف مسکن بعد از عصب کشی دندان

دکتر رضا آژنگ، جراح و دندانپزشک عمومي در گفت وگو با ايسنا گفت: اگر چه بيشتر افراد پس از عصب کشي دندان دچار درد نمي‌شوند اما در درصد کمي از افراد چنين اتفاقي مي‌افتد.

وي با اشاره به اين که درد دندان پس از عصب کشي به نحوي است که در صورت شروع به سختي مي توان با مسکن آن را رفع کرد؛ افزود: بنابراين به مراجعه کنندگان توصيه مي‌شود بلافاصله پس از عصب کشي حداقل از يک دوز مسکن استفاده کنند.

دکتر آژنگ با بيان اين که نوع مسکن در اين خصوص اهميت ويژه اي ندارد، گفت: افراد مي‌توانند هر مسکني که به طور معمول استفاده مي‌کنند، مصرف كنند.

وي در ادامه، ايپوپروفن، استامينوفن و مفناميک اسيد را برخي از اين مسکن‌ها عنوان کرد و ادامه داد: افراد بايد پس از عصب کشي و همچنين تا ۲۴ ساعت پس از آن به فاصله‌هاي هشت ساعت مسکن مصرف کنند.

اين دندان‌پزشک ادامه داد : چنانچه پس از ۲۴ ساعت، فرد دچار درد نشد لزومي به ادامه مصرف مسکن نيست.

دکتر آژنگ با بيان اين که دندان‌هاي با سابقه درد شديد، هنگام درمان ريشه به سختي بي‌حس مي‌شوند، گفت: در اين موارد استفاده از روش‌هاي تزريقي صحيح و مواد بي حسي با اثر طولاني توصيه مي‌شوند.

وي گفت: همچنين اين دندان‌ها به علت تحريک عصب و وجود التهاب در بافت‌هاي اطراف دندان (پري آپيکال) مستعد درد پس از درمان هستند.

دکتر آژنگ با بيان اينکه در موارد درد شديد بهتر است بيمار قبل از جلسه درمان، دو دوز خوارکي مسکن مصرف کند، گفت: پس از تکميل درمان اگر دندانپزشک فکر کند که پس از درمان، درد قابل توجهي وجود خواهد داشت، بايد مجددا دندان را با يک بي حس کننده موضعي با اثر طولاني بي حس کرده و همچنين مجددا بر اهميت تداوم استفاده از داروهاي مسکن خوارکي تاکيد كند، حتي اگر در آن زمان بيمار دردي نداشته باشد.

اين جراح و دندان‌پزشک عمومي در پايان افزود: جلوگيري از ايجاد درد، آسان‌تر از ساکت کردن درد پس از شروع آن است.