خانه / پزشکی و سلامت / مضرات بد نشستن پای کامپیوتر برای چشم

نشستن پای کامپیوتر, چشم, مجله پزشکی

مضرات بد نشستن پای کامپیوتر برای چشم

امروزه کامپیوتر در همه جا، از خانه گرفته تا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و متعاقبا اثراتی که بر سلامت انسان می‌گذارد، روز به‌روز محسوس‌تر می‌گردد. مشکلات بینایی ناشی از کار با کامپیوتر به طور کلی تحت عنوان سندروم بینایی کامپیوتر یا CUS شناخته شده است.

یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر، کاهش میزان پلک زدن است به طوری که افراد هنگام کار با کامپیوتر، تقریبا ۱/۵ برابر حالت عادی پلک می‌زنند. (در حالت طبیعی در هر دقیقه ۱۵ تا ۱۷ بار پلک می‌زنیم) این مساله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می‌شود تا پلک‌ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریع‌تر تبخیر می‌شود.

علائم CUS عبارت است از:

خستگی چشم، خشکی چشم، تاری دید و اشک‌ریزی

توصیه‌هایی برای بهبود این علائم:

به‌طور ارادی پلک بزنید.

مرکز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر پایین‌تر از چشمان شما باشد.

مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد.

به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر ۲۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۲۰ ثانیه به نقطه‌ای دور (حداقل ۶ متر) نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات چشم می‌شود.

فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر باشد.

روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید. روشنایی باید در حدی باشد که چشمان شما احساس راحتی کنند. کنتراست مانیتور باید حداکثر باشد تا لبه‌های حروف بیشترین کنتراست را با نوشته خود پیدا کند.

اگر علی‌رغم توصیه‌های گفته شده باز هم دچار علائم CUS هستید، می‌توانید از عینک‌های مخصوص استفاده کنید زیرا گاهی مشکل در دید متوسط است. ما به طور معمول کمتر از دید متوسط استفاده می‌کنیم زیرا بیشتر اوقات یا اشیاء دور را نگاه می‌کنیم و یا اشیاء نزدیک، ولی مانیتور کامپیوتر دقیقا در فاصله‌ای از چشم قرار می‌گیرد که برای دید متوسط است. اگر شما عینکی هستید عینک شما به احتمال زیاد برای کار با کامپیوتر مناسب نیست، زیرا دید متوسط را اصلاح نمی‌کند. برای دریافت عینک مناسب کامپیوتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

هنگام کار با کامپیوتر آب بنوشید.

اگر با رعایت تمامی نکات گفته شده، باز هم علائم CUS را دارید، به چشم پزشکتان مراجعه کنید.