خانه / دندانپزشکی / نشانه و علائم بیماری های لثه چیست؟

نشانه و علائم بیماری های لثه چیست؟

لثه, مشکلات لثه, بیماری های لثه, عفونت لثه, مشکلات لثه, التهاب لثه, ورم لثه

نشانه و علائیم بیماری های لثه چیست؟

افراد بیمار معمولاً علائم ابتلا به بیماری لثه را تا رسیدن به دهه ۳۰ یا ۴۰ سالگی از عمر خود مشاهده نمی کنند. همچنین مردان بیشتر از زنان به بیماری های لثه مبتلا می شوند.

هر چند ابتلا به بیماری پریودنتیت کمتر در بین نوجوانان مشاهده می شود، این افراد ممکن است به بیماری ژنژیویت مبتلا شوند که شکل خفیف تر بیماری لثه می باشد. در اکثر موارد، بیماری لثه زمانی ایجاد می شود که پلاک بر روی دندان و زیر خط لثه تشکیل گردد.

علائم ابتلا به بیماری های لثه

-بوی بد دهان که از بین نمی رود
-قرمز شدن یا ورم لثه ها
-حساسیت یا خون ریزی لثه ها
-درد در هنگام جویدن غذا
-شل شدن دندان ها
-حساسیت دندان ها
-عقب رفتگی لثه ها یا بلندتر به نظر رسیدن آنها

هر یک از این علائم می تواند نشانه ای از ابتلا به مشکلات جدی تر برای فرد باشد که می بایست توسط دندان پزشک مورد بررسی قرار گیرد. در جلسه ملاقات با دندان پزشک یا متخصص دهان فعالیت های زیر انجام می شود:

-پرسش درباره سابقه بیماری به منظور تشخیص شرایط زیربنایی یا فاکتورهای ریسک (همچون سیگار کشیدن) احتمالی که می توانند با ابتلا به بیماری لثه ارتباط داشته باشند.
-معاینه وضعیت لثه ها و توجه به علائم التهاب آنها.
-استفاده از یک خط کش ریز به نام «پروب» برای بررسی پاکت های لثه. در یک دهان سالم، عمق این پاکت ها معمولاً بین ۱ تا ۳ میلی متر است. معاینه عمیق پاکت معمولاً بدون درد است.

همچنین ممکن است دندان پزشک یا متخصص دهان فعالیت های زیر را برای تشخیص مشکل انجام دهد:

-بررسی عکس رادیولوژی به منظور تشخیص مقدار استخوان از بین رفته
-معرفی بیمار به یک پریودنتیست (متخصص بیماری های لثه). پریودنتیست یک پزشک متخصص در حوزه تشخیص و درمان بیماری لثه است و می تواند از روش های درمان تخصصی برای بیماری لثه استفاده کند.

نشانه و علائم بیماری های لثه چیست؟