خانه / دندانپزشکی / کشیدن دندان عقل برای این افراد ضروری است

کشیدن دندان عقل برای این افراد ضروری است

دندان عقل, مقالات دندانپزشکی, بهترین سن برای کشیدن دندان عقل, آنچه درباره دندانهای عقل نمی دانستید

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی هروی: ۱۸ تا ۲۲ سالگی بهترین زمان کشیدن دندان عقل است. نکشیدن این دندان می‌تواند موجب بیماری‌ها و التهاب لثه شود.

کشیدن دندان عقل برای چه کسانی ضروری است؟

ورزشکاران حرفه‌ای رشته‌های ورزشی پربرخورد مانند بسکتبال، هندبال و بوکس به دلیل در معرض ضربه بودن دندان نهفته و شکستن استخوان باید دندانهای نهفته خود را بکشند.

اگر دندان عقل تا ۴۰ سالگی مشکلی برای فرد ایجاد نکند نیازی به خارج کردن آن نیست اما در سایر افراد به دلیل اینکه کشیدن دندان عقل در سنین بالا با درد و خون ریزی بیشتری همراه است و توصیه می‌شود اقدام برای خارج کردن دندان‌های نهفته پیش از ۳۵ تا ۴۰ سالگی انجام شود. (بهتر است دندان‌های نهفته قبل از ۳۵ سالگی از دهان خارج شوند.)

گاهی ممکن است دندان عقل در جهتی رویش پیدا کند که به ریشه دندان کناری آسیب وارد شود در این صورت نیز خارج کردن دندان عقل ضروری است.

همچنین در موارد زیبایی دندان لازم است دندان عقل کشیده شود.

در صورتی که فردی قصد ارتودنسی داشته باشد نیز دندان‌های عقل به علت فضایی که اشغال کردند باید خارج شوند تا فضا برای حرکت دندان‌ها به منظور ردیف شدن ایجاد شود.

شایع‌ترین علت بروز التهاب‌های لثه، نکشیدن دندان عقل در زمان مناسب است. مطلب دندان عقل نیمه نهفته عامل عفونت لثه را بخوانید

پوسیدگی دندان یکی دیگر از علل خارج کردن دندان عقل است. دندان نهفته و یا نیمه نهفته مانع از تمیز کردن دندان‌های پشت دندان هفت شده و این امر موجب پوسیدگی دندان هفت می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات نکشیدن دندان عقل در زمان مناسب ایجاد کیست‌ها و تومورهای دندانی است.

جوانه و ریشه دندان عقل در سن ۹ تا ۱۰ سالگی ایجاد می‌شود،برای بیرون کشیدن دندان نهفته بحث‌های زیادی مطرح شده است و اگرچه بهتر است دندان عقل کشیده شود اما در سن کودکی لزومی به کشیدن دندان عقل نیست.