تاثیر قرص متفورمین در کاهش خطر مرگ زنان مبتلا به کووید 19

متفورمین اولین داروی مورد تایید برای درمان دیابت نوع 2 است. افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند ، مانند چاقی و دیابت نوع 2 ، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به Covid 19 قرار دارند و ممکن است به بستری شدن ، مراقبت های ویژه یا تهویه مکانیکی نیاز داشته باشند. خطر مرگ ناشی از بیماری نیز برای این گروه ها بیشتر است.

تجمع چربی احشایی در اطراف اندام ها می تواند منجر به مقاومت به انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. در همان زمان ، سلولهای چربی احشایی مواد التهابی مانند اینترلوکین -6 (IL-6) ، فاکتور نکروز تومور آلفا (TNF-α) و D-dimer ترشح می کنند که ممکن است با بیماری شدید کووید 19 همراه باشد.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 همچنین دارای سطح TNF-α بالا هستند ، که به توسعه مقاومت به انسولین کمک می کند. علاوه بر این ، سیتوکین ضد التهاب IL-10 در افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 کمتر است.

متفورمین یک داروی ایمن ، موثر و نسبتاً ارزان است که IL-10 ضد التهابی را افزایش می دهد و نشانگرهای التهابی TNF-alpha و IL-6 را در افراد مبتلا به دیابت یا بدون آن کاهش می دهد.

دکتر دنین ووتا ، نویسنده اصلی تیم پیاده سازی در دانشگاه مینه سوتا ، گفت: “در حالی که درمان های م toثر برای کاهش آسیب وارده به ویروس کرونا در حال توسعه است ، مهم این است که ما به جستجوی و ارزیابی داروهای پرکاربرد با مشخصات ایمنی ادامه دهیم.” “بیایید به توانایی آنها در مبارزه با ویروس برسیم.”

افراد در این مطالعه بالای 18 سال مبتلا به چاقی یا دیابت بودند. همه با کوید 19 در بیمارستان بستری شدند.

طبق 6256 شرکت کننده ، 3923 نفر در گروه غیر متفورمین و 2333 نفر در گروه متفورمین بودند.

در کل 20.2٪ از گروه غیر متفورمین در طی بستری شدن در بیمارستان به علت Covid 19 فوت کردند ، در مقایسه با 16.9٪ از گروه متفورمین.

در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا چاقی ، میزان مرگ و میر زنانی که قبل از بستری شدن در بیمارستان متفورمین مصرف می کردند ، در مقایسه با زنانی که این دارو را مصرف نکرده اند ، 24-21٪ کاهش یافته است.