واکسن آلزایمر با موفقیت بر روی موش تست شد

به گزارش خبرنگار مجله دانستنی های دندانپزشکی، بیماری آلزایمر یک نوروپاتی پیشرونده است و یکی از دلایل عمده زوال عقل است.

در بیماری آلزایمر ، دانشمندان بر این باورند که دو فرآیند پیشرفت بیماری را تحریک می کنند: تجمع پلاک های متشکل از پروتئین های بتا آمیلوئید بین سلول های عصبی مغز و گره های درهم پیچیده پروتئین تاو نورون ها.

محققان می خواهند سیستم ایمنی بدن را کشف کرده و بتا آمیلوئید را از بین ببرند قبل از اینکه واکسن آلزایمر آسیب سلولی ناشی از پروتئین تاو را تشدید کند.

دانشمندان تاکنون چندین واکسن تولید کرده اند اما انتقال یافته ها از مدل های موش به انسان برای اطمینان از ایمنی بالا دشوار است و مقامات هنوز واکسن مورد استفاده را تأیید نکرده اند.

محققان باید بر این واقعیت غلبه کنند که سیستم ایمنی بدن کمتر به سن پاسخ می دهد. در نتیجه ، بدن کمتر به واکسن پاسخ می دهد.

تحقیقات جدید محققان منجر به تولید واکسن های جدیدی برای بیماری آلزایمر شده است که از سلول های ایمنی برای هدف قرار دادن بتا آمیلوئید استفاده می کند. این مطالعه نشان داده است که این روش از تحریک بیش از حد سیستم ایمنی بدن که می تواند ناشی از مواد افزودنی شیمیایی باشد جلوگیری می کند.

نتایج این مطالعه تولید موثر آنتی بادی و بهبود حافظه در موش های واکسینه شده را نشان داد.

واکسن جدید از سلولهای دندریتیک استفاده می کند که با سلولهای ایمنی دیگر مانند سلولهای B و T در تعامل هستند و باعث تحریک پاسخ ایمنی می شوند.

محققان مشاهده کرده اند که موش های واکسینه شده در مغز و خون آنتی بادی علیه بتا آمیلوئید تولید می کنند. در علائم حافظه در این موش ها نیز بهبود علائم مشاهده شد.