کورتیکواستروئیدها باعث از دست دادن استخوان / عوارض کمبود کلسیم در بدن

براساس این گزارش ، مریم امینی افزود: سلولهای استخوانی بدن به شکل طبیعی آنها شبیه کندوهای عسل است اما در این بیماری حالت استخوان ها سوراخ می شود ، مقدار زیادی استخوان از بدن خارج می شود و استخوان تشکیل می شود کاهش می دهد. استخوان ها به تدریج با کوچکترین ضربه و حتی عطسه و سرفه ضعیف و خرد می شوند.

براساس این گزارش ، مریم امینی افزود: سلولهای استخوانی بدن به شکل طبیعی آنها شبیه کندوهای عسل است اما در این بیماری حالت استخوان ها سوراخ می شود ، مقدار زیادی استخوان از بدن خارج می شود و استخوان تشکیل می شود کاهش می دهد. استخوان ها به تدریج با کوچکترین ضربه و حتی عطسه و سرفه ضعیف و شکسته می شوند. هرچه سن شما بالاتر می رود ، پوکی استخوان بیشتر می شود و خطر پوکی استخوان در سفیدپوستان و آسیایی ها بیشتر می شود.

این متخصص تغذیه افزود: اگر پدر و مادر یا خواهر و برادر مبتلا به پوکی استخوان شوند ، شیوع بیماری بیشتر است. البته این بیماری به بدن و هورمون های افراد نیز بستگی دارد.

امینی گفت: وقتی هورمون های بدن به ویژه استروژن کاهش می یابد ، استخوان ها ضعیف می شوند. و به همین دلیل ، اگر بعد از یائسگی از خود مراقبت نکنند ، احتمال پوکی استخوان در آنها بیشتر است. این بیماری در مردان تدریجی است.

استادیار گروه تحقیقات تغذیه در انستیتوی ملی تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی گفت: هورمون تیروئید یکی دیگر از دلایل پوکی استخوان است که ترشح بیش از حد آن باعث شکستگی استخوان می شود. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

امینی در ادامه گفت: کورتیکواستروئیدها علت تخریب استخوان هستند که برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود.

وی به علائم پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: این بیماری در مراحل اولیه علائمی ندارد اما اگر به مرور زمان استخوان ها ضعیف شود ، کمردرد ناشی از شکستگی مهره های کوچک بدن ، کوتاه شدن قد ، قوز ، خم شدن و شکستگی ظاهر می شود به سرعت.” تبدیل می شود. یعنی استخوان با کوچکترین ضربه به استخوان شکسته می شود.

امینی در مورد رژیم غذایی برای جلوگیری از پوکی استخوان اظهار داشت: به طور کلی سبک زندگی نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد زیرا زندگی کم تحرک پوکی استخوان را تشدید می کند و ما ورزش هایی مانند پیاده روی ، دویدن و تمرینات قدرتی را به شما توصیه می کنیم. و برای جلوگیری از برخی بیماری ها ، وزنه برداری و ورزش هایی را انجام دهید که وزن بدن را تحمل می کند.

استادیار تحقیقات تغذیه ، انستیتوی تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه بر اساس تجربه ، عادات غذایی همراه با کاهش طولانی مدت کلسیم منجر به کاهش تراکم استخوان و افزایش احتمال شکستگی استخوان می شود ، گفت: : ویتامین D در جذب کلسیم نقش دارد و توصیه می شود این ویتامین را از 50 سالگی به بعد همراه با مصرف لبنیات کم چربی ، سبزیجات برگ سبز تیره ، ساردین کنسرو شده ، محصولات سویا برای گیاهخواران و در صورت لزوم مصرف کنید. به عنوان یک مکمل